WIDARA - Theremin

- Kompletní specifikace
- Parametry
- Komentáře 0
- Ke stažení
- WIDARA - Theremindo 30 dnů2 520 Kč2 083 Kč bez DPH
bezdotykový elektronický nástroj
THEREMIN - DISTANT VOICES
• cenově dostupný jednoanténový model bezdotykového nástroje, který se nepochybně stane inspirací mnoha hudebních experimentátorů a hráčů různých žánrů
Popis:
• anténa
• ovladač ADJUST nastavení vzdálenosti pro reakci na pohyb ruky
• on/off tlačítko
• vstup / výstup 6,3
• model vyvinut ve spolupráci s firmou ELECTRONIC ORANGE
• napájení: 9V baterií
• vstup na napájecí zdroj / polarita střed - , obal + /
• komponenty (přepínač, konektory) CLIFF
• plastový box, šedočerné provedení
• vyrobeno v České republice
• Theremin je bezdotykový, elektronický nástroj, vynalezený sovětským vědcem
Leonidem Ťereminem na začátku minulého století. Těremin byl poté odeslán
komunistickou stranou do Ameriky, aby zde nástroj propagoval plus patrně něco
navrch, kdyby se nudil, ale to nechám, nejsem historik. Nástroj si v každém případě
našel své příznivce a to nejen z řad iluzionistů. Brzy vznikl první thereminový orchestr.
V každém případě původní theremin/těremin byl velký, těžký nástroj - jako aktivní
prvky v něm byly samozřejmě elektronky a oscilátory se ladily obřími cívkami.
Z dřevěné skříňky na nožičkách trčely dvě antény - smyčková anténa na hlasitost
a prutová na výšku tónu, toť vše.
V šedesátých letech došlo ke změnám - elektronky vystřídaly tranzistory a i velikost
cívek šla rapidně dolů a tím se zmenšil i celý nástroj, a to na zlomek původní velikosti.
Nicméně ovládání zůstalo - jedna anténa hlasitost a druhá výška tónu. Pro větší citlivost
a s tím související pohodlnost při hraní mezi tóny se vesměs používaly antény deskové.
A teď jak to funguje? Ruka se pohybuje kolem antény. Anténa zde není ve své typické
funkci přijímacího/vysílacího prvku, ale jen jako prodloužená deska (tykadlo) kondenzátoru
v oscilátoru. Pak je vzduch, pak dlaň a přes tělo zem - takže hráč vytváří kondenzátor
s proměnnou kapacitou tak, jak mění vzdálenost ruky od antény. Jak se mění kapacita,
tak se mění i frekvence oscilátoru a tím se mění tón. S hlasitostí je to podobné, nikoliv
stejné a navrch popis funkce hlasitostní antény pro jednoduchost vynecháme. Takže hotovo?
Ne. Oscilátor, která běhá na slyšitelných frekvencích nepůjde rozlaďovat rukou u antény.
Takže se musí s frekvencí nahoru, ale tu už zase neslyšíme. Proto se přidá ještě jeden
oscilátor na stejné, ale pevné frekvenci. Oba signály se smíchají na nelineárním prvku
(tranzistor, dioda), tzv. heterodynu a výsledkem je signál na rozdílové frekvenci, která je
tím pádem malá, potažmo slyšitelná. Hotovo.
Jimmy Page měl theremin zjednodušený - chyběla tam anténa ovládající hlasitost.
To je v pořádku, chce-li umělec ve fraku hrát bezchybně Stravinského náročnému publiku,
pak potřebuje jistě pracovat s náběhem tónu (jako když hrajete na kytaru a zároveň
točíte s volume). To Jimmy nepotřeboval, zato potřeboval silný zesilovač (samostatně
jeden set Orange) a delay (Maestro Echoplex).
• • • • stupnice k vaší spokojenosti